AN IMAGINARY HOME WITH SIX ROOMS
The Cité du design is hosting an off-site exhibition of the Musée d’art moderne et contemporain de Saint-Étienne Métropole. Its theme is the home and it offers an immersion into lifestyles and practices from the 1930s to the present day.
While the MAMC+ is undergoing renovation work, it is taking up residence in La Platine at the Cité du design for an exhibition devoted to its design collection. Enter an imaginary home with its selection of almost 120 timeless objects.
The house is divided into six rooms: a living room, kitchen, office, games room, bedroom and bathroom. Each one features furniture, equipment and accessories, some anonymous, some signed by designers, covering a century of design history. Familiar objects, others less so have been picked out for their aesthetic, technical or sociological interest. From food processors for grinding, mixing, chopping and cooking to razors, shavers and hair driers for taming hair, not forgetting alarm clocks, toys, radios and Minitels, the exhibition reveals how the shapes, colours and sounds of everyday objects have developed.
The pared down scenography designed by Muséotrope is structured like the frame of a house, allowing us to see into each room where people could have lived their lives. It emphasises the materiality of the objects and offers a chance to understand their technical development and imagine how they would have been used, whilst stimulating the visitors’ creativity.
The MAMC+ and the Cité du design are also putting on a programme of events linked to the exhibition: film screenings, talks, workshops, guided tours. These offer an opportunity to approach the object, its context, its singular features and its familiarity from a different angle and under an original light.
Collective curatorship by the MAMC+ team
APPROX. 300 ARTWORKS
6 LIVING AREAS
CO-WORKED WITH
MEDIA PARTNERS
WITH THE SUPPORT OF
- Vue de l’exposition Histoires d’intérieurs. Collection design du MAMC+ à la Cité du design. Scénographie : Muséotrope, photo : C. Cauvet/MAMC+
- Le bureau. Jean Prouvé, Bureau Standard, 1943 et Fauteuil Direction no 352, 1951, © Adagp, Paris 2023 ; Lampe de bureau d’architecte, vers 1930, © droits réservés ; Table à dessin, années 1960, éditeur Héliolithe, © droits réservés, photo : C. Cauvet/MAMC+
- Le bureau. Ettore Sottsass et Perry King (designers intégrés), machine à écrire portable Valentine, 1969, éditeur et fabricant Olivetti, achat réalisé avec l’aide du Conseil départemental de la Loire en 1996, © Adagp, Paris, 2023, photo : Y. Bresson/MAMC+
- Vue de l’exposition, La cuisine, photo : C. Cauvet/MAMC+
- La cuisine. Table et chaise, 1960, éditeur Sacma Furiana, © droits réservés ; Harold Barnett, Légumier 2000, 1968, éditeur et fabricant Duralex Saint-Gobain ; Harold Barnett, Assiettes creuses, XXe siècle, éditeur et fabricant Vereco BSN, © droits réservés ; Marco Zanuso, Balance, 1976, éditeur et fabricant Terraillon, © Marco Zanuso, photo : C. Cauvet/MAMC+
- La cuisine. Robot Charlotte, 1960, éditeur et fabricant Moulinex, © droits réservés, photo : Y. Bresson/MAMC+
- Vue de l’exposition, La salle de séjour, photo : C. Cauvet/MAMC+
- La salle de séjour. Pierre Gautier-Delaye, mobilier Week-end, table, chaises et meuble droit avec abattant, 1956, éditeur Vergnères, © Adagp, Paris 2023 ; François Bauchet, service à café et à thé Collection Vallauris, 1999, © François Bauchet, photo : C. Cauvet/MAMC+
- La salle de séjour. Pierre Charpin, fauteuil méridienne modulaire Slice, 1996, éditeur galerie Kreo, fabricant Cinova, FNAC no 01-050 (1-7), achat du Cnap en 2001, dépôt au MAMC+ en 2007, © Adagp, Paris, 2023, photo : Y. Bresson/MAMC+
- Vue de l’exposition, La salle de jeu, photo : C. Cauvet/MAMC+
- La salle de jeu. Frédérick du Chayla, studio TOTEM, Chaise, 1987, chaise conçue pour le Musée d’art moderne de Saint-Étienne, © Studio TOTEM, photo : Y. Bresson/MAMC+
- La salle de jeu. Hans Beck, Playmospace Explorer, 1980-1981, éditeur et fabricant Geobra Brandstätter, marque Playmobil, © Horst Brandstätter Group/ PLAYMOBIL, photo : Y. Bresson/MAMC+
- Vue de l’exposition, La chambre, photo : C. Cauvet/MAMC+
- La chambre, vitrine Panne de réveil. Au fond : Terence Conran, penderie, 1968, éditeur Prisunic, © droits réservés ; premier plan : ensemble de réveils, années 1970 – 1980, photo : C. Cauvet/MAMC+
- La chambre. Réveil Digic, 1974, éditeur Jaz, fabricant PUF/Peter-Uhren Fabrik, © droits réservés, photo : Y. Bresson/MAMC+
- La chambre. Vibromasseur pour les pieds, vers 1965 – 1970, éditeur Calor, © droits réservés, photo : Y. Bresson/MAMC+
- Vue de l’exposition, La salle de bain, photo : C. Cauvet/MAMC+
- La salle de bain. Sèche-cheveux, années 1950, éditeur Calor, © droits réservés, photo : C. Cauvet/MAMC+
- La salle de bain. Reinhold Weiss, Sèche-cheveux HD 3/31, 1972, éditeur et fabricant Braun, © Braun Gmbh, photo : Y. Bresson/MAMC+
- Olivier Vadrot, Cavea, 2016, Collection du centre national des art plastiques, © Olivier Vadrot, photo : C. Cauvet/MAMC+